skip to Main Content
«سفیر نفس» برای مقابله با ریزگردها تا تهران رکاب زد
زمین کیوسک

«سفیر نفس» برای مقابله با ریزگردها تا تهران رکاب زد

«سفیر نفس» که برای رساندن صدای مردم گرفتار ریزگرد به گوش نمایندگان مجلس، رکاب‌زنان از رامهرمز راهی تهران شده بود، صبح دیروز توانست طوماری با امضای فعالان محیط زیست و مردم شهرهای مختلف را به مجلس شواری اسلامی برساند. امیر ممبینی، رکاب‌زن خوزستانی و عضو انجمن محیط زیستی زیست‌پویان طبیعت رامهرمز، قصد داشت هم‌زمان با حضور معصومه ابتکار در مجلس، طومار را به نمایندگان برساند. اگرچه این اتفاق یک روز به تأخیر افتاد اما او سرانجام با حضور در مقابل مجلس خواستار نظارت مجلس بر عملکرد وزارت نیرو به دلیل ایجاد سدهای غیرکارشناسی و انتقال آب کارون شد: «برای رساندن خواسته مردم به گوش مسئولان از راه ورزش وارد شدم و به‌دنبال آن هستم صدای مردم محروم این استان‌ها را به گوش مسئولان برسانم تا هرچه سریع‌تر برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کنند؛ زیرا ریزگردها نفس مردم را بریده است.»

به گفته این رکاب‌زن خوزستانی، تمامی افرادی که طومار را امضا کردند اذعان داشتند، وزارت نیرو در دولت‌های مختلف به دلیل ایجاد سدهای غیرکارشناسی، مسئول اصلی بروز ریزگردهاست. البته درهمین‌راستا به بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست و مجلس شورای اسلامی نیز اعتراض داشتند. او سفر خود را از چهارم تیر از شهرستان رامهرمز واقع در استان خوزستان شروع کرده و مسیر رودخانه کارون، شهرهای مختلفی از استان‌های لرستان، مرکزی، قم و ساوه را رکاب زده و در نهایت روز ۱۲ تیر وارد تهران شد و روز گذشته خود را به مقابل مجلس شورای اسلامی رساند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست با حضور در جلسه علنی صبح دیروزمجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کشور تحت تأثیر گردوغبار قرار دارد، ‌گفت: «بسیاری از شهرهای جنوبی و غربی در موضوع گردوغبار دچار مشکلات بسیار زیادی هستند. این گردوغبار نیز دو منشأ داخلی و خارجی دارد که منشأ خارجی آن عمدتاً‌ عراق و جنوب عربستان هستند.» وی با اشاره به جلوگیری از ساخت ۱۵ سد غیرضروری گفت «گر تالاب‌ها زنده باشند خدمات آنها چندین برابر زمین‌های کشاورزی است. متأسفانه سوء مدیریت در نحوه مدیریت منابع آب و سدسازی بی‌رویه بدون ارزیابی‌های محیط زیستی باعث خشکی تالاب‌ها، رودخانه‌ها و افت آب‌های زیرزمینی شده» کارشناسان و فعالان محیط‌زیست بارها به نقش وزارت نیرو در بحران ریزگردها اشاره کرده بودند؛ معصومه ابتکار روز گذشته گفته بود با بودجه فعلی ۳۰ سال طول می‌کشد تا بحران ریزگردها حل شود.

همچنین بخوانید:  اصفهان در غبار می‌ماند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗