skip to Main Content
قحطی باعث بازگشت پناهجویان از مرز اردن به داخل سوریه شده است
جامعه سیاست کیوسک

قحطی باعث بازگشت پناهجویان از مرز اردن به داخل سوریه شده است

مقامات اردن از عرضه آب و غذا به حدود ۷۰ هزار سوری، از جمله ۳۰ هزار کودک، حاضر در مرزهای این کشور امتناع می‌ورزند. این شرایط ناشی از تعلیق کمک‌های غذایی و درمانی دولت اردن به پناهجویان حاضر در مرزهای شمال شرقی این کشور است. ماه پیش اعضای داعش از این نواحی حمله‌ای را تدارک دیدند که منجر به کشته شدن ۷ سرباز اردنی شد. از آن پس دولت اردن این منطقه را «محدوده نظامی» اعلام کرده است. کمپ پناهجویی رکبان در همین ناحیه قرار دارد.

گری سیمپسون، یکی از حامیان حقوق پناهندگان و عضو سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گفته گزارش‌های وحشتناکی از بازگشت این پناهجویان از این بیابان متروکه و دور افتاده به داخل خاک سوریه دریافت کرده‌اند. به گفته سیمپسون، «دولت اردن کمک‌های غذایی و دارویی را به‌طور کامل قطع کرده و دسترسی به آب نیز به میزان محدودی وجود دارد». سازمان پزشکان بدون مرز وضعیت این پناهجویان را «سرافکندگی بزرگ جامعه بین‌الملل» نامیده و نسبت به افزایش تعداد افراد دچار سوء‌تغذیه هشدار داده است. از ۱۳۰۰ کودک زیر ۵ سال ساکن در این منطقه که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۲۰۴ نفر از سوء‌تغذیه رنج می‌برند و ۲۴/۷ کودکان دچار اسهال شدید هستند.

اردن میزبان ۶۵۰ هزار پناهجوی سوری است و مرزهای مسدود شده در شمال‌شرقی این کشور، تنها مسیر دسترسی پناهجویان سوری به خاک این کشور است. سیمپسون می‌گوید تنها اردن نیست که چنین رفتاری با پناهجویان دارد؛ «ترکیه از یک سال و نیم پیش، مرزهای خود را بسته و پناهجویانی که قصد عبور از مرز دارند را هدف گلوله قرار می‌دهد. لبنان نیز دسترسی به خاکش را به‌شدت محدود کرده است. اتحادیه اروپا نیز باید به کشورهای منطقه اطمینان دهد که پذیرای تعداد بیشتری از پناهجویان خواهد بود».

همچنین بخوانید:  وضعیت «شوک‌آور» کودکان جنگ‌زده در سال ۲۰۱۷

پس از ۵ سال جنگ در سوریه، نیمی از جمعیت این کشور آواره شده و بیش از ۴۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

65eca78be08849278d0d3d58586fc139_18

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗