skip to Main Content
آلودگی نوری باعث می‌شود بهار زودتر از راه برسد
دانش زمین کیوسک

آلودگی نوری باعث می‌شود بهار زودتر از راه برسد

بهارهای آتی ممکن است زودتر از آنچه انتظار می‌رود فرا برسند. دانشمندان در بریتانیا نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که ارتباط میان آلودگی نوری و زمان جوانه زدن درخت‌ها را ترسیم می کند. آنها با مشاهده‌ی چهار گونه درخت دریافتند که نورهای مصنوعی می‌توانند سبب شوند درختان به‌طور میانگین هفت روز زودتر از حالت طبیعی شروع به جوانه زدن کنند.

ریچارد اف‌فرنچ یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید «یک پیوستگی میان این دو وجود دارد، اما نمی‌توانیم چیزی را اثبات کنیم. تنها می‌توانیم نشان دهیم که ارتباطی وجود دارد». با این‌همه، مطالعه اظهار می‌کند که آلودگی نوری می‌تواند موجب شود بهار زودتر از راه برسد. یا حداقل گیاهان را فریب می‌دهد که گمان کنند بهار زودتر فرا رسیده است.

این مطالعه نشان می‌دهد در اروپا درخت‌های زبان گنجشک در مناطق روشن‌تر نسبت به مناطق تاریک‌تر ۵ روز زودتر جوانه می‌زنند. افرای چناری، راش و بلوط قرمز اروپایی نیز در شرایط پرنورتر حدود هفت و نیم روز زودتر شکوفه می‌کنند. هم‌چنین گفته شده گیاهان با جثه کوچک‌تر که مستقیما زیر نورهای خیابانی رشد می‌کنند، احتمالا بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. دانشمندان این نتایج را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ ارائه داده‌اند. آنها توانسته‌اند اثر نورهای مصنوعی را از دیگر عوامل گرمایشی موثر بر زمان جوانه زدن گیاهان متمایز کنند.

شکوفایی سریع‌تر درختان می‌تواند اثرات عظیمی بر اکوسیستم پیرامونشان داشته و چرخه‌های طبیعی گیاهان را بهم بریزد. در نتیجه دوران نهفتگی آنها دچار اختلال شده و الگوهای رشدشان، زمان میوه دادن و خزان آنها نیز دچار تغییر می‌شود.

همچنین بخوانید:  بهترین شرایط امنیتی؛ ۳۸درصد کاهش تجمعات، ۳۰ درصد افزایش سرقت

آلودگی نوری زمانی اتفاق می‌افتد که منابع نورهای مصنوعی، آسمان شب را روشن کرده و موجب ایجاد اختلال در اکوسیستم‌ها و محو شدن ستاره‌های آسمان می‌شود. ۹۹ درصد مردمی که در ایالات متحد آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند، به‌دلیل آلودگی نوری قادر به دیدن کهکشان راه شیری نیستند. آلودگی نوری با افزایش گرمای اتمسفر، باعث تغییرات اقلیمی می‌شود.

01milkyway.adapt.1190.1

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗