skip to Main Content
قلع و قمع بلوط‌های زاگرس برای ایجاد مزارع کشاورزی
زمین کیوسک

قلع و قمع بلوط‌های زاگرس برای ایجاد مزارع کشاورزی

جنگل‌های بلوط زاگرس به منظور تبدیل آنها به زمین‌های کشاورزی نابود می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، این روند در حال شتاب گرفتن است و ارتفاعات زاگرس نیز روز به روز به پهنه‌های کشاورزی اضافه می‌شوند. تصاویر منتشر شده از جنگل‌های اطراف کوهدشت واقع در استان لرستان، این مساله را تایید می‌کند. شهردار کوهدشت درباره نابودی پارک جنگلی کوهدشت گفته «اعتباری برای ساماندهی این پارک نداریم» و «مشکلات شهرداری بیشتر از این است که بتواند به این پارک هم رسیدگی کند».

یک کارشناس محیط زیست از «آتش‌سوزی‌های گاه‌وبی‌گاه، از بین رفتن تنوع زیستی زاگرس، قاچاق گونه‌های در معرض خطر و آلودگی بی‌سابقه هوا ناشی از ریزگردهای داخلی و خارجی» به‌عنوان گوشه‌ای از آسیب‌های وارده به ارتفاعات زاگرس نام می‌برد. محسن تیزهوش «افزایش جمعیت و نیاز فزاینده به استفاده از منابع سرزمینی» را یکی از دلایل پیشروی اراضی کشاورزی تا قلب جنگل‌های بلوط زاگرس دانسته و نسبت به استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در این مناطق و خطر فرسایش خاک هشدار داده است. مدیرکل منابع طبیعی لرستان نیز از تخریب ۲۴۰۰ هکتار از اراضی ملی و معرفی ۸۰۰ نفر به مراجع قضایی خبر داده است.

استان‌های غرب و جنوب غرب ایران سال‌هاست با معضل گرد و غبار و ریزگرد دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از راهکارهای مورد تاکید سازمان محیط زیست برای مقابله با ریزگردها، کاشت درخت و افزودن بر پهنه‌های جنگلی عنوان شده است.

2126207

2126211

2126209

2126212

2126210

همچنین بخوانید:  بحران آب در ایران؛ پدیده‌ای اکولوژیک یا برساختی گفتمانی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗