skip to Main Content
خصوصی‌سازی آموزش با گسترش مدارس غیردولتی
اقتصاد جامعه کیوسک

خصوصی‌سازی آموزش با گسترش مدارس غیردولتی

رضا نهضت، یکی از معلمان مقطع متوسطه و کار‌شناس آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از لایحه «تاسیس و اداره مدارس غیردولتی» گفته است: «در این لایحه حمایت‌های حداکثری از مدارس غیر دولتی شده است و موادی در این قانون وجود دارد که احتمال سوءاستفاده از آن می‌رود. مثلا در مادهٔ ۱۲ آمده است «مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمان‌های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار نمایدبا گذشت ۲۸ سال از وجود مدارس غیر دولتی، برخی از مسئولان رده بالای سابق و فعلی آموزش و پرورش و نهادهای دیگر، توانسته‌اند با استناد به این ماده، مدارس و زمین‌های آموزش و پرورش را با رقمی نازل تحت مالکیت خصوصی خود در آورند».

نهضت با بیان اینکه در حال حاضر مدارس دولتی از پرداخت پول آب و برق خود ناتوان هستند و گاهی کیفیت حداقلی را هم ندارند، افزود: «در چنین وضعیتی، معلوم نیست که چرا باید دولت را موظف کرد، چنین رقم‌های سنگینی را به مدارس غیر دولتی بپردازد

وی با بیان اینکه به عنوان یک معلم حاضر نیست فرزندش را در مدارس دولتی عادی ثبت نام کند، گفت: «در کلاس‌های ابتدایی مدرسه‌های دولتی، به خصوص پایه اول، ۳۵ دانش‌آموز در یک کلاس هستند. واقعا در این کلاس ۳۵ نفره دانش آموز چه چیزی یاد می‌گیرد؟».

وی افزود: «آموزش و پرورش دغدغه اصلی‌اش مدارس دولتی نیست و یک سره به فکر گسترش مدارس غیر دولتی است؛ آن هم با استفاده از منابع دولتی. به نظر می‌رسد سیاست اصلی آموزش‌وپرورش این است که با تضعیف مدارس دولتی، اولیاء را متقاعد کنند فرزندانشان را به مدارس غیر دولتی سوق دهند و این کار، البته خلاف عدالت و اخلاق است

همچنین بخوانید:  خصوصی‌سازی؛ مانع مستقیم راه آزادی

در جلسه علنی ۲۸ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه «تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید. به نظر می‌رسد تلاش برای افزایش مدارس غیردولتی در ازای بهبود مدارس دولتی گام دیگری در خصوصی‌سازی خدمات دولتی باشد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗