skip to Main Content
بحران آب قد کشید؛ ١٨۵٠ روستای خراسان ‌جنوبی خالی از سکنه
جامعه کیوسک

بحران آب قد کشید؛ ١٨۵٠ روستای خراسان ‌جنوبی خالی از سکنه

یک‌هزار و ٨۵٠  روستای خراسان ‌جنوبی به دلیل ١٧‌سال خشکسالی و کمبود آب متروکه شده‌اند.

به گزارش روزنامه شهروند، تاکنون بیش از ۶٠٠ قنات خراسان جنوبی خشک شده و سطح آبدهی ‌سال قنوات نیز کاهش حدود ۴٠ تا ۵٠‌ درصدی داشته است.

گفته می‌شود کم‌آبی و خشک شدن قنوات اصلی‌ترین مسأله‌ای است که سبب شده کشاورزی در روستاها نابود شود و دیگر زمینه زندگی در آنجا فراهم نباشد.

در چند سال گذشته بحران آب، تأمین آب کشاورزی و تأمین آب آشامیدنی در بسیاری از استان‌های کشور با مشکل جدی روبه‌رو بوده است. بسیاری از روستاها در استان‌هایی همچون سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌ جنوبی، کرمان، ایلام و… با تانکر آبرسانی می‌شوند تا مردم بتوانند آب مورد نیاز خود برای مصرف روزانه را از تانکرها تأمین کنند.

به گفته «ناصر زرگر» معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور در ۵٠‌سال گذشته ٣۴‌هزار روستا و آبادی در کشور تخلیه شده ‌‌است. علاوه بر بحران آب و خشکسالی، امکانات کم، شرایط شغلی، تحصیلی، رفاهی، درمانی و حتی جذابیت‌های شهر سبب ترک روستاها و خالی شدن آن‌ها شده است.

بحران خالی شدن روستاها درحالی به یک دومینوی بزرگ تبدیل شده است که با گذشت سه‌سال از عمر دولت یازدهم و سفرهای متعدد مسئولان ارشد کشور هنوز حرف از مطالعه و تحقیق در این حوزه می‌زنند و از اقدام و عمل خبری نیست.

همچنین بخوانید:  بروز بیماری‌های نوظهور در حوضه دریاچه ارومیه محتمل است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗