skip to Main Content
یاسوج و شهرکرد در آستانه بحران بی‌آبی
زمین کیوسک

یاسوج و شهرکرد در آستانه بحران بی‌آبی

در چند روز گذشته مسئولان خبر از بحران آب در یاسوج و شهرکرد داده‌اند.

یاسوج در کنار رودخانه بشار و در ارتفاع یک هزار و ۸۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته سابقا شهری پر آب و عاری از مشکلات آبی بوده است. اما به گزارش ایلنا این شهر به تازگی شاهد ساعات طولانی قطع آب در نقاط مختلف شهری به مدت ۲۴ ، ۴۷ و حتی ۷۲ ساعته است.

شهروندان یاسوجی این اتفاق را بی‌سابقه می‌دانند. کارشناس مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز روند قطع آب شرب در شهر یاسوج را نگران‌کننده خوانده است. نگهدار معادیجو گفته است «۲ حلقه چاه به دلیل کاهش بارش‌ها در روستاهای مهریان و تنگ کناره که آب شهر یاسوج را تامین می‌کردند خشک شده است.»

وی در ادامه با اظهار تاسف از اینکه در سه سال گذشته هیچ مخزن و منبع آبی برای آب شرب سالم شهر یاسوج ساخته نشده است، یادآور شد «باتوجه به رشد روزافزون جمعیت در این شهر، مخازن و منابع قدیمی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود.»

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به مردم یاسوج پیشنهاد کرده است که برای ذخیره آب به فکر خرید «تانکر» باشند.

از سوی دیگر، استان چهارمحال بختیاری نیز با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می‌کند. نماینده مردم شهر کرد در مجلس نیز در خصوص بحران آب در استان چهارمحال و بختیاری گفته است «مساله آب یکی از حادترین موضوعات استان چهارمحال است که هم زمان ما را با استان‌های اصفهان، یزد و کرمان درگیر کرده است. اردشیر نوریان این مشکل را نه تنها موضوعی اجتماعی و اقتصادی، که مسئله‌ای امنیتی دانسته است.

همچنین بخوانید:  مخالفت اهالی گناوه با اجرای یک طرح مخرب محیط‌زیست

وی با اشاره به عدم مدیریت صحیح در پروژه انتقال آب از این استان عدم مدریریت صحیح را بزرگترین عامل بی‌آبی در این استان می‌داند. نوریان در ادامه گفته است «متاسفانه اعمال نظر شخصی در این مساله وجود دارد و افرادی در بدنه وزارت نیرو وجود دارند که اصالتا از استان‌های ذینفع هستند و به صورت جدی در مدیریت این پروژه بر اساس منافع استان‌های دیگر حرکت می‌کنند […]»

نماینده مردم شهر کرد ادامه داد «در حال حاضر بسیاری از روستاهای این استان با تانکر آبرسانی می‌شوند. این منطقی نیست که مردم این منطقه تحت فشار باشند چون باغ پسته کرمان و رفسنجان آب می‌خواهد یا فلان کارخانه صنعتی در اصفهان نیاز به آب دارد.» وی همچنین به تونل بهشت و انتقال سفره‌های آبی استان به استان‌های دیگر انتقاد کرد.

چندروز پیش نیز یک کارشناس اقلیمی از احتمال خشکسالی شدید در استان خوزستان خبر داده بود.

بنابر تعهدات کشورهای مختلف از جمله ایران در نشست «پاریس ۲۰۱۵»، تلاش می‌شود میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۰۵۰ از دو درجه سانتیگراد بیشتر نشود. ایران از نظر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای جزو ۱۰ کشور دنیا به شمار می‌آید و در اجلاس پاریس تعهد داد طی سال‌های آینده ۴ درصد از میزان تولید این گازها کم کند و در صورت لغو کامل تحریم‌ها، به‌صورت داوطلبانه تا ۱۲ درصد از این میزان بکاهد. اما بنابر آخرین اخبار منتشر شده، قرار است هفت نیروگاه برق گازی جدید با همکاری ترکیه در ایران ساخته شود که جهت‌گیری آن برخلاف تعهدات کنفرانس پاریس به نظر می‌رسد.

همچنین بخوانید:  درخواست مشارکت عشایر در تدوین قانون جامع آب

سال گذشته مجله نیچر نتایج تحقیقی را منتشر کرد که در آن پیش بینی شده بود دمای هوا در منطقه خلیج فارس تا سال ۲۱۰۰ به اندازه‌ای گرم می‌شود که زندگی برای انسان غیرممکن خواهد شد. با تمام این مسائل هنوز نشانه‌ای از اقداماتی جدی در مبارزه با گرم‌شدن کشور و بی‌آبی به چشم نمی‌خورد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗