skip to Main Content
تحصن استاد اخراجی به‌خاطر صدای «زنانه»
جامعه کیوسک

ماجرای اخراج یک استاد

تحصن استاد اخراجی به‌خاطر صدای «زنانه»

قاسم اکسیری فرد، استاد سابق دانشگاه خواجه نصیر طوسی که به دلیل صدای زنانه از دانشگاه اخراج شده، مقابل دانشگاه خواجه نصیر طوسی دست به تحصن زد. اکسیری فرد، استاد فیزیک است و مدرک‌اش را از مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفت ایتالیا اخذ کرده است. او پیش‌ازاین نیز دست به تحصن زده بود و ظاهرا موفق به دیدار با محمد فرهادی وزیر علوم شده بود. پس‌ازآن به گفته اکسیری فرد، فرهادی وزیر علوم به او قول داده بود تا 15 بهمن مشکل‌اش با دانشگاه خواجه نصیر طوسی برطرف شود اما به دلیل برطرف‌نشدن مشکل‌اش، حالا دوباره تحصن‌اش را آغاز کرده است.

دکتر قاسم اکسیری‌فرد از آن دست از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که با رتبه اول المپیاد فیزیک در سال١٣٧۴ وارد این دانشگاه صنعتی شده و «شریف» تبدیل به یکی از سکوهای پرتاب او به سطح اول کرسی‌های علمی جهان شده است. قاسم اکسیری‌فرد پس از پایان تحصیلاتش در شریف و دانشگاه علوم پایه زنجان، برای تحصیل در مقطع دکترا به یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های اروپا درزمینه ریاضی، فیزیک و علوم اعصاب، یعنی به مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفت رفت و با نمره عالی در مقطع دکترا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. قاسم اکسیری‌فرد در بهمن‌١٣٩٢، هم‌زمان با فراخوان جذب هیئت علمی وزارت علوم، جذب دانشگاه صنعتی خواجه ‌نصیر شد. در ترم‌های ابتدایی فیزیک پایه را تدریس کرد اما هم‌زمان با تدریسش، پرونده او در هیئت تأیید‌ صلاحیت عمومی دانشگاه خواجه ‌نصیر بررسی می‌شد.
اما در اردیبهشت ‌سال١٣٩٣، اکسیری‌فرد و شاگردانش با شوک عجیبی مواجه شدند. او می‌گوید:‌«در جلسه بررسی صلاحیت عمومی اساتید دانشگاه خواجه ‌نصیر، پس از سؤال‌های فراوان، به ‌عنوان آخرین سؤال از من پرسیدند اگر در کلاس درس دانشجویان استاد را به سخره بگیرند چه می‌شود؟ گفتم من از آنها تشکر می‌کنم و رد می‌شوم.» اکسیری‌فرد اضافه کرد:«وقتی این سؤال را پرسیدند، از ‌نظر فکری کمی به ‌هم ریختم تا زمانی که اعلام کردند صلاحیت فردی و عمومی شما در کمیته بررسی صلاحیت عمومی اساتید رد شده است. ماه‌ها رفت‌و‌آمد کردم و به‌هیچ‌وجه علت را به من نگفتند و تا ماه‌ها طفره می‌رفتند. تا روزی که در نمازخانه دانشگاه بلند‌گو را از امام‌جماعت مسجد گرفتم و اوضاع را برای دانشجویان مطرح کردم، پس‌ازآن امام‌جماعت و نماینده ولی ‌فقیه در دانشگاه‌ها پیگیر کار من شدند و از جانب امام‌جماعت دانشگاه شنیدم، کمیته صلاحیت عمومی دانشگاه خواجه ‌نصیر صلاحیت فردی من را رد کرده‌اند، چرا؟ چون من صدایم نازک است و به‌اصطلاح آنان صدای زنانه‌ای دارم و احتمال داده‌اند در کلاس درس مورد تمسخر دانشجویان قرار بگیرم.»

همچنین بخوانید:  دانشجویان دانشکده هنر و معماری به سوهانک نمی‌روند

اکسیری‌فرد متولد اصفهان اما بزرگ‌شده جهرم است. صدای نازکی دارد اما پس از دو‌ تا ‌سه‌ دقیقه همکلام‌شدن با او تن‌صدایش مانند دقایق اول تعجب‌برانگیز نیست. رزومه اکسیری‌فرد نشان می‌دهد، او در فیزیک یک‌نخبه یا یک‌نابغه است. او دکترایش را در رشته ذرات بنیادین گرفته و حالا هم‌زمان با تدریس نافرجام در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی پژوهشگر مقیم پژوهشگاه دانش‌های بنیادین است. او قصد دارد به دانشگاه برگردد و می‌خواهد تمام‌قد نسبت به عدم تمدید حکم تدریس اعتراض کند و حقش را بگیرد. اکسیری‌فرد کار تدریس خود را در بهمن‌ سال گذشته در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی آغاز کرده و در بهمن‌ سال ۱۳۹۳ دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی قرارداد تدریس او را تمدید نکرده است.«در اولین دیداری که با رئیس دانشگاه خواجه ‌نصیر داشتم، ایشان سفارش کردند آیین‌نامه‌های مربوط به حقوق اساتید را مطالعه کنم. چند روز وقت گذاشتم و آیین‌نامه‌ها را خواندم. چندین تضاد در آنجا دیدم، به مسئولان دانشگاه این مسئله را گفتم و آنها پیشنهاد دادند اگر تضاد دیدی شکایت کن. شکایت کردم و بعد گفتند مسئولان این دانشگاه از شکایت شما ناراضی‌اند و بهتر است برای پیگیری بهتر روند استخدامی خود شکایت را پس بگیری و پس گرفتم.» اکسیری‌فرد پس از جذب در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی در تابستان سال‌جاری به کمیته بررسی صلاحیت عمومی اساتید رفت تا صلاحیت‌های او بررسی شود. «اعضای این کمیته علاوه‌بر مسئولان دانشگاه، شامل دو ‌نفر از اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه هم می‌شود و تک‌تک اعضای این کمیته به‌تنهایی حق وتوی قرارداد یک فرد را دارند، برای مثال اعضای هیئت‌ علمی حاضر در کمیته می‌توانند بگویند فلان فرد صلاحیت عمومی برای انتقال مفاهیم به دانشجویان را ندارد و وقتی این را بگویند قرارداد فرد وتو می‌شود. در این جلسه سؤالاتی از من پرسیده شد که یکی از آنان درباره خداشناسی بود. سؤال دیگر درباره این بود که دانشجویان درباره اعضای هیئت‌ علمی چه نگرشی دارند؟ که گفتم از دانشجویان بپرسید و البته گفتم معمولا دانشجویان اساتید را جدی نمی‌گیرند. در سؤالی دیگر پرسیدند سطح علمی دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنم که پاسخ دادم در کلاس‌هایی که دارم معمولا تا پنج‌ درصد دانشجویان فوق‌العاده خوب‌اند اما بخش زیادی از دانشجویان انگیزه‌ای برای مطالعه ندارند و من باید سعی کنم در انتهای کلاسم یا در پایان‌ترم تعداد خوب‌ها را افزایش دهم و بقیه کلاس را هم فوق‌العاده بهتر کنم.» بعد از جلسه کمیته ارزیابی صلاحیت عمومی در نامه‌ای به اکسیری‌فرد اعلام شد، صلاحیت عمومی برای تدریس را ندارد اما او به این راحتی با ماجرا کنار نیامد «یک‌عده می‌گفتند صلاحیت عمومی و یک‌عده می‌گفتند صلاحیت فردی. گزاره‌ای که در پیگیری‌ها داده شد، این بود که به من می‌گفتند، شما کمینه‌های لازم برای عضویت در هیئت‌ علمی دانشگاه را ندارید. وقتی این مسئله را به من گفتند، گفتم ممنونم اما به من بگویید که این کمینه‌ها چه هست و براساس کدام مستندات بنده این کمینه‌ها را ندارم. حتی اعضای آن کمیته نیز به این سؤال من نمی‌توانستند جواب بدهند.

همچنین بخوانید:  مخالفت کمیسیون قضایی با انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه

در این مقطع بار فکری شدیدی بر من وارد شد و به مسجد دانشگاه رفتم و بلندگو را از امام جماعت مسجد گرفتم و موضوع را بیان کردم. گفتم از بنیاد ملی نخبگان، گرند پژوهشی دکتر آشتیانی را دریافت کرده‌ام که معادل ٢٠ میلیون‌تومان است، گفتم معادل این گرند را به هر فردی می‌دهم که بتواند مستندی برای من بیاورد که چرا من ردصلاحیت شدم.» آن‌طور که اکسیری‌فرد روایت می‌کند، دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر حمایت بالایی از او داشته‌اند. دانشجویان حتی تا پای تعطیلی کلاس‌ها هم پیش رفتند اما اکسیری‌فرد مانع آنها شد. او ۴٣٠ امضا از سوی دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر در حمایت از خود دارد که مستندات آن هم موجود است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗