skip to Main Content
تصویب قانون کاهش ساعات کاری زنان
جامعه کیوسک

تصویب قانون کاهش ساعات کاری زنان

نمایندگان مجلس از تصویب قانونی می‌گویند که بر اساس آن زنان شاغل با شرایط خاص بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی با تأیید مراجع مربوطه ۳۶ ساعت در هفته کار می‌کنند اما حقوق و مزایای ۴۴ ساعت را دریافت می‌کنند. این لایحه یک ماده واحده دارد که بر اساس این ماده ساعت کار هفتگی زنان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قرار دادی که سرپرست خانوار هستند یا اینکه فرزند زیر هفت سال دارند، یا فرزند معلول دارند یا همسر یا فرزند آنها مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج است هم در دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۲۲ قانون برنامه پنج ساله که شامل کلیه وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی و هم شامل بخش‌های غیردولتی می‌شود و بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی با تأیید مراجع ذیربط شامل این کسری کار خواهند بود.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، و همزمان حضور اکثریت اصولگرا در مجلس‌، تلاش‌های بسیاری شد تا با تغییر قوانین مرتبط با زنان، بر وظایف خانه‌داری آنان تاکید و از افزایش اشتغال آنان جلوگیری شود. در همین دوران مجموعه قوانینی که به زعم نمایندگان مجلس نوعی از تبعیض مثبت برای زنان بود نیز تدوین شد. از جمله درباره مرخصی زایمان زنان و … ، همزمان با تصویب این قوانین فعالان حقوق زنان از دشوارتر شدن اشتغال زنان با تصویب قوانین این‌چنینی گفتند.

فاطمه آلیا نماینده مجلس می‌گوید «در بررسی لایحه فوق با اعمال تشویق در بیمه کارفرمایان بخش غیردولتی تلاش شده است تا از کاهش اشتغال زنان جلوگیری شود؛ « کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی و یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند برای اینکه بخش خصوصی هم برای ایجرای این قانون تلاش کند مشوق‌های این چنینی در نظر گرفته شده است.»

همچنین بخوانید:  نظام سلامت و طرد بیماران غیراستاندارد

زنان در ایران بخش بزرگی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را شکل می‌دهند، این در حالی است که در  اشتغال سهم کوچکتری از مردان دارند. اینفوگرافیک میدان درباره زنان در بازار کار ایران را ببینید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗