skip to Main Content
گتوند علاج ندارد
زمین کیوسک

گتوند علاج ندارد

معصومه ابتکار خبر داده که مطالعات صورت گرفته در مورد سد گتوند نتواسته به راهکاری قطعی منتهی شود. او که به خوزستان سفر کرده با بیان اینکه در مطالعات انجام شده عدم اطمینان بسیاری وجود داشته است، گفته «به‌طور قطعی نتواستیم هیچ‌کدام از راهکارهای تیم مطالعات علاج‌یابی سد گتوند را به طور کامل تایید کنیم اما تلفیقی از آنها و تصمیمی که اعلام می‌شود مورد تایید ما خواهد بود».

پروژه ساخت سد گتوند از اردیبهشت ۱۳۷۶ و با عملیات انحراف آب کارون توسط گروه سپاسد- وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا- و با مشورت شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس- زیر مجموعه آستان قدس رضوی- وارد فاز اجرایی شد و در ابتدای سال ۱۳۸۵ عملیات خاکریزی هسته رسی بدنه آن آغاز شد، اما همزمان با پیشرفت فیزیکی سد، نگرانی‌ها از عوارض و عواقب آن نیز افزایش ‌یافت.

معاون وزیر نیرو آبگیری آن را از همان ابتدا اشتباه توصیف کرده و عیسی کلانتری، مشاور معاون اول روحانی، از آن با عنوان جنایت یاد می‌کند. کلانتری در جمع دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و فعالان محیط زیست گفته پتوی رسی کشیده شده بر روی تپه نمکی نزدیک سد فایده‌ای نداشته و حالا آب پشت سد به‌حدی شور شده که نمی‌توان برای آن کاری کرد. او خواستار محاکمه مجریان این پروژه شده و گفته: «شوری آب زیر سد، ۵/۵ برابر شوری آب خلیج‌فارس است. اگر قرار باشد سد دور زده شود، ٨‌ سال طول می‌کشد و در این مدت محیط‌زیست خوزستان خسارت بسیاری خواهد دید و اراضی آن از بین می‌رود. به همین دلیل، به نظر من مجریان این پروژه به خاطر اجرای آن باید محاکمه شوند.»

همچنین بخوانید:  رودخانه‌هایی که از بین رفتند، روستاهایی که تخلیه شدند و میراثی که تخریب شد

پیش از این نورالله معلمی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز این سد را «فاجعه‌ای در استان خوزستان و معادل یک بمب اتمی» دانسته بود که «هر آن ممکن است منفجر شود». اخبار زیادی در مورد خسارت‌هایی که سد گتوند تا همین جای کار به محیط زیست خوزستان وارد آورده، منتشر شده است؛ خشک شدن ۴۰۰ هزار اصله نخل اروند کنار، نابودی انبوه جنگل‌هاى کُنار وحشى در محل احداث سد، شور شدن آب کارون و به خطر افتادن حیات آن، کاهش تولید و افزایش تلفات ماهی‌ها و تاثیر شوری آب بر کشاورزی خوزستان از جمله این خسارات عنوان شده‌اند.

به‌رغم انتقادات فراوان به روند سدسازی در کشور و خسارات وارد شده به محیط زیست، وزیر نیرو گفته ۱۱۹ سد دیگر در دست ساخت است. سد شفارود که در دل جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در حال ساخت است، یکی از جنجال برانگیزترین پروژه‌های وزارت نیرو به شمار می‌رود. مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود «سازمان محیط زیست حق وتو کردن هیچ طرحی از جمله طرح‌های گردشگری آشوراده، سد شفارود و سد خرسان را ندارد». محمد درویش همچنین خبر داده بود که ۱۹۷ سد در ایران فاقد گزارش ارزیابی هستند اما سازمان محیط‌زیست نتوانسته نسبت به آنها اعلام جرم کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗