skip to Main Content
آلودگی هوای تهران وارد مرحله قرمز شده است
کیوسک

آلودگی هوای تهران وارد مرحله قرمز شده است

دو هفته‌ایست که کوه‌های تهران ناپدید شده‌اند. از دیروز هوای تهران وارد وضعیت قرمز شده است، به این معنا که تنفس در این هوا، نه فقط برای افراد حساس، بلکه برای همه افراد جامعه ناسالم محسوب می‌شود. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار کرد: شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۶۲ قرار گرفته و هوای تهران وارد وضعیت قرمز شده است.

هفته گذشته آلوده‌ترین هفته تهران در سال جاری بوده است. ۲۵ روز پیش آلودگی هوای پایتخت به وضعیت هشدار رسید، و از دیروز به وضعیت قرمز یا ناسالم وارد شده است.

معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

92102_782

گفته می‌شود در تهران بیش از ۳ میلیون و افزون بر ۵۰۰ هزار موتورسواری حرکت می‌کنند، که به گفته مسئولان، با توجه به ظرفیت شهر، این رقم دستکم باید نصف شود. با تمام این اوصاف دولت اخیرا ۲۵ میلیون وام برای خرید خودرو در اختیار خریداران قرار داد. سوای تعداد خودورها در تهران، به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران «بیش از ۸۰ درصد خودروهای موجود در تهران فاقد معاینه فنی هستند و آزادانه و بدون هیچ نظارت و کنترلی در سطح شهر تردد می کنند.»

از سوی دیگر شهرداری تهران با ساخت و سازهای فراوان علاوه بر زشت کردن شهر، عامل نابودی ریه‌های آن، یعنی درخت‌ها بوده است. به گزارش خبرآنلاین از سال ۶۸ تا ۸۸ مساحت باغ‌های تهران چهار هزار و ۲۰۰هکتار کم شده است. برای نمونه برای ساخت بزرگراه امام علی در حدود ۱۲ هزار درخت در لویزان قطع شدند، امتداد تونل حکیم نیز قربانیان زیادی از درختان بسیاری از پارک چیتگر گرفت، درخت‌های خیابان ولیعصر هم گاه و بیگاه در سکوت قطع می‌شوند تا میدان دید دوربین‌های امنیتی و نمای ساختمان‌های تجاری را محدود نکنند.

همچنین بخوانید:  کشته‌شدن دو کارگر در حوادث کار

آلودگی هوا عامل موثر بیماری‌های بسیاری همچون سرطان است. رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از بالا رفتن آمار مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا خبر داد و گفت: هر روز که هوای تهران ناسالم‌تر است، تعداد متوفیات تهران به شکل معناداری افزایش پیدا می‌کند. مسئولان خبر نداده‌اند که تنفس هوای پاک در تهران کی ممکن خواهد شد و کوه‌های البرز چندشنبه به شهر برمی‌گردند.

 

 

یک نظر
  1. کافی است سری به دریاچه خایج فارس بزنید. اطراف این دریاچه که غربی ترین نقطه تهران است برجهای سر به فلک کشیده در کنار هم ساخته شدند بی آنکه روزنه ای برای عبور جریان هوا باقی بگذارند. در طراحی این منطقه قرار بود این دریاچه احداث شود و در اراضی وسیع اطراف آن درخت کاری و فضای سبز ایجاد شود که بادهای شهریار با عبور از این پهنه هوای بهتری را روانه مرکز و شرق تهران کنند ولی سودجویی شهرداری پایان ندارد اراضی وسیع اطراف این دریاچه برای ساختمان سازی واگذار شد و نفسهای شهر تهران به شماره افتاد. در تحلیل علل آلودگی هوای تهران از شمار زیاد خودروها و موتورها نمی توان گذشت، از ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی نیز، از شمار زیاد خودروهای تک سرنشین که بی توجه به آلودگی هوا باز هم سوار بر خودروهای شخصی در سطح شهر تردد می کنند، ولی نباید فراموش کرد که راه نفس تهران مسدود است. آپارتمانهای انتهای اتوبان همت راهی برای عبور جریان هوا باقی نگذاشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗