skip to Main Content
اجرای ۱۶ طرح انتقال آب از کارون و ممنوعیت کشاورزان خوزستانی
زمین کیوسک

اجرای ۱۶ طرح انتقال آب از کارون و ممنوعیت کشاورزان خوزستانی

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان از اجرای ۱۶ طرح انتقال آب از کارون خبر داده و گفته است «منابع آبی خوزستان در تمام حوضه‌ها به‌طور غیرقابل قبول و غیرمنطقی از دسترس ما خارج می‌شوند. هم اکنون ۱۶ طرح انتقال آب از رودخانه‌های کارون و دز با استفاده از اموال  بیت‌المال در حال اجراست. این در حالی‌ست که برداشت آب برای کشاورزان حوضه کارون میسر نیست.»

مسعود اسدی به ممنوعیت کشاورزان خوزستانی برای برداشت آب از کارون اشاره کرده و این امر را موجب بیابانی شدن اراضی کشاورزی غیزانیه، هفتکل و آبادان و در نتیجه ایجاد توفان‌های ریزگرد دانسته است. او هم‌چنین تقسیم‌بندی آب در حوضه کرخه را «غیرعادلانه» و «بسیار بدتر» توصیف کرده و گفته «در تقسیم‌بندی جدید و غیرعادلانه می‌خواهند سهم خوزستان را به ۲۱ درصد برسانند در حالی که سهم این استان حداقل ۸۰ درصد آورد این رودخانه است. این تقسیم‌بندی موجب خواهد شد که شهرستان‌های هویزه، دشت‌آزادگان و حمیدیه امکان کشاورزی نداشته باشند.

عدم تخصیص آب در حوضه زهره نیز موجب نابودی محصولات کشاورزان خوزستانی در دو سال اخیر شده است. اما هم‌زمان قرار است تونلی عظیم برای انتقال آب این حوضه به بوشهر احداث شود. اسدی دلیل انتقال آب کارون به این شکل را «لابی قدرت در مرکز کشور» و «حضور اشخاص بانفوذ برخی استان‌ها در وزارت نیرو» دانسته است. رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان عدم پرداخت ۲۰ میلیارد تومان مصوبه مقابله با ریزگردها و اختصاص نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه را نیز ناشی از همین لابی‌های مراکز قدرت می‌داند. پیش از این نیز، انتقادهای فراوانی نسبت به طرح‌های انتقال آب از کارون صورت گرفته است؛ طرح‌هایی که به اسم آب شرب اجرایی می‌شوند اما در عمل دارای کاربرد صنعتی و کشاورزی برای استان‌های اصفهان، یزد، قم و.. هستند.

همچنین بخوانید:  استحمام با آب شرب شادگان منجر به مشکلات پوستی می‌شود

مشکلات زیست‌محیطی خوزستان در سال‌های اخیر رو به افزایش نهاده است؛ طرح‌های انتقال آب، سدسازی‌ها و آلودگی‌های ورودی به کارون، حیات پرآب‌ترین رودخانه ایران را به‌شدت تهدید می‌کند. آب‌گیری سد گتوند حیات کشاورزی خوزستان را به خطر انداخته و به‌عنوان مثال تنها در آبادان موجب نابودی ۴۰۰ هزار اصله نخل شده است. با این وجود و به‌رغم هشدارهای فراوان، چاره‌ای برای این بمب نمک اندیشیده نشده است. باران‌های پاییزی امسال در اهواز بیش از ۲۰ هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد اما با وجود تکرار این قضیه طی دو سال اخیر، هنوز دلیل این موضوع اعلام نشده است. بحران ریزگردها نیز چندین استان غرب و جنوب غرب کشور از جمله خوزستان را سال‌هاست که با مشکلات فراوان روبرو کرده اما هنوز راهی اساسی برای مقابله با آن در پیش گرفته نشده است. فعالیت‌های شرکت نفت در تالاب هورالعظیم علاوه بر بیابانی کردن یکی از مهم‌ترین تالاب‌های خاورمیانه، آن‌را به یکی کانون‌های گرد و خاک در خوزستان تبدیل کرده است.

یکی از شعارهای دولت یازدهم در ایام انتخابات ریاست جمهوری، رسیدگی به مشکلات زیست‌محیطی بود. فعالان حوزه محیط‌زیست دولت یازدهم را به ریاکاری زیست محیطی متهم کرده‌اند. برخی دیگر نیز اجرای سیاست‌های به اصطلاح توسعه‌محور اما فاقد ارزیابی‌های زیست‌محیطی در تمام دولت‌های پس از پایان جنگ را دلیل عمده وضعیت فعلی می‌دانند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗