skip to Main Content
گرمایش زمین؛ بزرگ‌ترین دشمن خرس قطبی
زمین کیوسک

گرمایش زمین؛ بزرگ‌ترین دشمن خرس قطبی

گرمایش زمین مهم‌ترین عامل تهدید‌کننده ادامه حیات خرس‌های قطبی بر روی سیاره زمین است.

بر روی زمین ۲۶۰۰۰ خرس قطبی وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود با آب شدن یخ‌های قطبی و بالا رفتن دمای زمین تا سال ۲۰۵۰ این تعداد در حدود سی درصد کاهش یابد.

زندگی خرس‌های قطبی و شکار آنها به یخ‌های دریا وابسته است. اما میزان یخ‌ها هر سال از سال قبل کمتر می‌شود و از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۱ کاهشی ۱۴ درصدی داشته است. اگر بیش از ۵ ماه در سال آب شده باشند، قحطی میان خرس‌های قطبی رواج می‌یابد و این به مرگ و میر و کاهش تولیدمثل آنها خواهد انجامید. دمای بالای زمین همچنین موجب شیوع برخی بیماری‌ها میان خرس‌های قطبی می‌شود.

نبود یخ‌ همچنین منجر به درگیری میان خرس‌ها و انسان نیز می‌شود. دنا کیتور از اعضای کمیسیون گونه‌های خاص جانوری می‌گوید «خرس قطبی مانند دیگر خرس‌ها فرصت‌جوست. آنها به دنبال چیزی برای خوردن می‌گردند و اگر یخ دریا وجود نداشته باشد به سراغ چیزهای دیگر می‌روند، از حیوانات کوچک گرفته تا زباله‌های انسان‌.»

خرس‌های قطبی در صدر زنجیره‌ی غذایی حیوانات قطبی قرار دارند و اثر نابودی آنها برای اکوسیستم حیات قطبی وحشتناک خواهد بود.

سال گذشته پنج کشوری که در آنها خرس قطبی وجود دارد – یعنی گرین‌لند، کانادا، آمریکا، روسیه، و نروژ- بر سر یک برنامه حفاظتی از خرس‌های قطبی به توافق رسیدند.

داده‌های هواشناسی نشان می‌دهند که امسال گرمترین سال بر کره‌ زمین بوده است. گازهای گلخانه‌ای سهم به‌سزایی در گرمایش زمین دارند. ایران دهمین کشور تولیدکننده این گازها است. در این زمینه در میدان بیشتر بخوانید.

همچنین بخوانید:  دمای ۵۱درجه‌ای در اهواز و گردوغبار در ۴استان

خخ5183

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗