skip to Main Content
۵ درصد؛ سهم زنان از رسانه‌های ورزشی
جامعه کیوسک

۵ درصد؛ سهم زنان از رسانه‌های ورزشی

زهرا زارع، پژوهشگر ارتباطات اجتماعی و مسائل زنان می‌گوید علی‌رغم موفقیت روزافزون ورزش زنان، رسانه‌ها همچنان فعالیت ورزشی آنها را پوشش نمی‌دهند. به گفته این پژوهشگر ٩۵ درصد از موضوع و تیتر‌های اول و دوم ورزشی روزنامه‌ها درباره اخبار ورزشی مردان و رشته فوتبال است. 

وی می‌گوید «بررسی صفحه اول روزنامه‌های سراسری کشور، پس از قهرمانی فوتسال بانوان ایران در آسیا نکات جالبی به دست می‌دهد. از مجموع تعداد ۴٢ روزنامه سراسری کشور، در تاریخ پنجم مهر ١٣٩۴ تنها ٢٨ درصد از روزنامه‌ها خبر پیروزی فوتسال بانوان را به ‌صورت عکس تیمی از دور یا دو عکس کوچک از فرشته کریمی پوشش داده‌اند. از این تعداد، روزنامه هدف با عکس بزرگ، پنج روزنامه با تصویر و تیتر متوسط و شش نشریه از عکس و تیتر کوچک برای پوشش خبری این اتفاق ملی استفاده کرده‌اند. همچنین روزنامه تعادل، اخبار فوتسال بانوان را با تیتری متوسط و عکسی از فرشته کریمی در حال تعظیم پوشش داده است.» به علاوه، روزنامه ایران ورزشی پیروزی تیم فوتسال زنان را با تیتر «بربال فرشتگان» خبری کرد، که باز به کلیشه‌های جنستی – فرشته‌سان و لطیف بودن زنان- دلالت دارد.

94647efba23ea2b0e8ff7eb4934f26be_920_538

این در حالی‌ست که به گفته این پژوهشگر با قهرمانی تیم والیبال مردان ایران در سال گذشته، در حدود نیمی از ۴٢ روزنامه سراسری اخبار مرتبط با پیروزی مردان والیبالیست ایران در آسیا را پوشش دادند. از این تعداد شش روزنامه برای ارائه خبر از عکس بزرگ، پنج روزنامه عکس متوسط و شش روزنامه از عکس کوچک استفاده کردند. عکس‌های بازیکن‌ها به ‌صورت بزرگ و شفاف در گروه‌های کوچک چند‌نفره و تیمی نمایش داده شده است.

همچنین، پژوهشی که در سال ١٣٩١ روی پنج روزنامه پرتیراژ ورزشی کشور انجام شده نشان داده است که ۵.٢ درصد اخبار متعلق به زنان، ٩٣.۴ درصد به مردان و ١.۴ درصد به هر دو جنس تعلق داشته است. همچنین ١٠.٧ درصد از اخبار صفحه اول روزنامه‌ها به پوشش اخبار ورزشی مردان پرداخته و تنها ٠.۶ درصد از اخبار زنان در صفحه اول بوده است.

 

همچنین بخوانید:  نابرابری در استفاده از آب

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗