skip to Main Content
سه‌چهارم کودکان افغانستانی مهاجر نتوانستند در مدارس ایران ثبت‌نام کنند
کیوسک

سه‌چهارم کودکان افغانستانی مهاجر نتوانستند در مدارس ایران ثبت‌نام کنند

تنها یک‌چهارم کودکان افغانستانی موفق به ثبت نام در مدارس ایران شدند.

امسال قرار بود به دستور آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۷ اردبیهشت، مدارس ایران بچه‌های افغانستانی را بی شرط و شروط ثبت نام کنند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

دولت و آموزش پرورش وعده دادند که دستور رهبر جمهوری اسلامی را اجرایی کنند. پنجم خرداد، دیبر کل شورای عالی آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم، از قول اصغر فانی -وزیر آموزش و پرورش – اعلام کرد که «آموزش و پرورش موظف است از تمام دانش‌آموزان افغان چه گروهی که کارت هویت دارند و چه گروهی که کارت هویت و اقامت ندارند، ثبت‌نام به عمل آورد.»

با وجود این اظهارات، این وعده‌ها در عمل تحقق نیافتند و از بین ۲۰۰ هزار دانش‌آموز بدون معرفی‌نامه تحصیلی تنها ۴۸ هزار دانش‌آموز فاقد مدرک ثبت‌نام شدند. به عبارتی، از هر ۴ دانش‌آموزی که باید امسال در مدارس ثبت‌نام می‌شدند تنها یک نفر توانسته «هفت‌خوان رستم را طی کند.»

دلایل متعددی برای بازماندن ۱۵۲ هزار دانش‌آموز افغانستانی از تحصیل وجود دارد. ده‌‌هاهزار کودک افغانستانی فقط پنج روز، ‍۱۲ تا ۱۷ مرداد، فرصت داشتند به مراکز و دفاتر وکالت بروند تا معرفی تحصیلی بگیرند. همچنین، برای دعوت از بچه‌های افغانستانی  به دریافت معرفی‌نامه، این ۱۲۰ ساعت هیچ‌وقت اطلاع‌رسانی گسترده نشد. ضمنا، کودکان افغانستانی باید به همراه خانواده خود برای معرفی‌نامه تحصیلی اقدام می‌کردند و به این ترتیب، هزاران کودک بی‌سرپرست افغانستانی، در عمل، مجاز به دریافت معرفی‌نامه نبودند. به علاوه، مدارس از خانواده‌های افغانستانی شهریه ۲۵۰ هزار تومانی می‌خواستند که این رقم برای آنها هزینه هنگفتی است و بنابراین بسیاری از خانواده‌ها با وجود داشتن معرفی‌نامه، ناتوان از پرداخت شهزیه، نتوانستند فرزندانشان را ثبت‌نام کنند. بعضی مدراس نیز از ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی بدون کارت به بهانه‌های مختلف سر باز زدند. 

همچنین بخوانید:  گفتمان ناسیونالیستی نژادگرایانه‌ ایران را بر باد می‌دهد

دولت و  وزارت آموزش و پرورش تا کنون هیچ توضیحی مبنی بر مشکلات و موانعی که باعث بازماندن ۱۵۲ هزار دانش‌آموز افغانستانی از تحصیل شده‌اند نداده‌اند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗