skip to Main Content
کیوسک

محرومیت ۱۴۰۰ صیاد گلستانی از تسهیلات مشاغل سخت و زیان‌آور

به گزارش ایلنا در استان گلستان ۱۴۰۰ صیاد  در قالب ۲۱ شرکت تعاونی فعالیت دارند که از سال ۹۲ تسهیلات مربوط به سختی کار آنان به بهانه اینکه این کارگران خویش فرما هستند، لغو شده است.

به ادعای عضو هیئت مدیره اتحادیه صیادان استان گلستان، این وضعیت در حالی است که هم اکنون سازمان تامین اجتماعی از  هر صیاد گلستانی بابت حق بیمه و آنچه که مزایای انگیزشی نامیده می‌شود ماهانه مبلغ ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

امان کلگی توماج، فعال کارگری در این باره می‌گوید: با وجود آنکه شغل صیادی یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست و یک چهارم جمعیت ساحل‌نشینان شمال و جنوب کشور به این کار اشتغال دارند اما هیچ قانونی به لحاظ حرفه‌ای از آنان حمایت نمی‌کند.

این درحالی‌است که بنا به قانون وزارت کار و تعاون مشمولان کارهای «سخت و زیان‌آور» می‌توانند با داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور و پرداخت حق بیمه از امکانات بازنشستگی ویژه مشاغل خود استفاده کنند.
بنا به تعریف این وزارت‌خانه به کارهایی سخت و زیان آور گفته می‌شود «که در آنها عوامل فیزیکی ، شیمیایی ، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره ، صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.»

همچنین بخوانید:  لزوم اجازه استفاده از مواد در گرمخانه‌ها

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗