skip to Main Content
آسانژ؛ از افشا تا بازداشت
جامعه دانش زیراسلایدر سیاست

روزشمار وقایع منتهی به بازداشت ژولین آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس

آسانژ؛ از افشا تا بازداشت

ژولین آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس پس از نزدیک به ۷ سال پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن، امروز بازداشت شد. این روزشمار مهم‌ترین وقایعی است که در ۹ سال گذشته در مورد او اتفاق افتاده است.

ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۰

ویکی‌لیکس ۴۷۰هزار سند محرمانه‌ نظامی ایالات‌متحده را منتشر کرد. این اسناد حاوی اطلاعاتی درباره‌ جنگ‌های عراق و افغانستان و دیپلماسی منطقه‌ای این کشور بودند. در ادامه ۲۵۰هزار سند دیپلماتیک دیگر هم به این مجموع اضافه شد.

 

نوامبر ۲۰۱۰

یک دادستان سوئدی درخواست جلب ژولین آسانژ را به اتهام آزار جنسی دو زن در سوئد صادر کرد. آسانژ این اتهامات را بی‌اساس دانست.

 

دسامبر ۲۰۱۰

آسانژ خود را به پلیس لندن تسلیم کرد و برای مدتی تحت بازداشت بود اما بعدتر با قرار وثیقه آزاد شد. آسانژ اتهامات سوئد علیه خود را یک بازی کثیف دانست.

 

فوریه‌ ۲۰۱۱

یک قاضی بریتانیایی دستور استرداد آسانژ به سوئد را صادر کرد. آسانژ نگران آن بود که مقامات سوئد او را تحویل آمریکا دهند. آمریکا به دلیل انتشار اسناد محرمانه، به دنبال بازداشت آسانژ بود.

 

جون ۲۰۱۲

ژولین آسانژ وارد سفارت اکوادور در لندن شد و درخواست پناهندگی کرد. دولت اکوادور با پناهندگی آسانژ موافقت کرد و او تا امروز در این سفارتخانه پناهنده بود.

 

فوریه‌ی ۲۰۱۶

گروه ناظر سازمان ملل بر بازداشت‌های خودسرانه اعلام کرد، ژولین آسانژ به‌صورت خودسر در بازداشت خانگی است و می‌تواند از سوئد و بریتانیا بابت این وضعیت درخواست جبران خسارت کند.

 

نوامبر ۲۰۱۶

مقامات قضایی سوئد، آسانژ را به مدت دو روز در سفارت اکوادور در لندن مورد بازجویی قرار دادند.

 

ژانویه‌ی ۲۰۱۷

ویکی‌لیکس اعلام می‌کند، در صورتی که حقوق انسانی آسانژ تضمین شود، او به حاضر است برای رسیدگی به اتهاماتش به امریکا سفر کند. این خبر پس از عفو چلسی منینگ، یکی از منابع اصلی ویکی‌لیکس در انتشار اسناد ایالات‌متحده صورت گرفت.

همچنین بخوانید:  تلاش دولت ترامپ برای دستگیری آسانژ

 

می ۲۰۱۷

دادستان سوئدی اعلام کرد پرونده‌ی هفت‌ساله‌ اتهام آزار جنسی به ژولین آسانژ بسته شده است. پلیس بریتانیا اعلام کرد که با این حال اگر آسانژ از سفارت‌خانه‌ اکوادور خارج شود او را به اتهام نقض قرار وثیقه‌اش بازداشت خواهد کرد.

 

ژانویه ۲۰۱۸

بریتانیا درخواست اکوادور برای به رسمیت شناختن حقوق دیپلماتیک آسانژ را رد کرد. در صورت موافقت، آسانژ می‌توانست با استفاده از مصونیت دیپلماتیک سفارت را ترک و به کشوری دیگر سفر کرد.

 

فوریه ۲۰۱۸

آسانژ به دلیل مشکلات سلامتی درخواست لغو قرار بازداشتش را می‌کند. بریتانیا این درخواست را رد کرد.

 

مارس ۲۰۱۸

اکوادور دسترسی آسانژ را به اینترنت قطع کرد؛ به این اتهام که آسانژ در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می‌کند.

 

نوامبر ۲۰۱۸

دادستانی در امریکا خبر از محکومیت قطعی آسانژ در امریکا داد.

 

۲آوریل ۲۰۱۹

رئیس‌جمهور اکوادور، لنین مورنو می‌گوید «آسانژ مکرراً شرایط پناهندگی خود را نقض می‌کند»

 

۱۱آوریل ۲۰۱۹

اکوادور پلیس مخفی بریتانیا را به داخل سفارت اکوادور در لندن دعوت می‌کند تا آسانژ را دستگیر کنند. آسانژ به‌زور از سفارت بیرون کشیده شده و بازداشت می‌شود. اسکاتلندیارد تائید می‌کند که آسانژ را از طرف ایالات‌متحده دستگیر کرده تا او را به امریکا مسترد کند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗