skip to Main Content
سرنوشت بوتفلیقه در انتظار بشیر
سیاست کیوسک

معترضان سودانی برای اولين‌بار به مقر ارتش رسيدند

سرنوشت بوتفلیقه در انتظار بشیر

راهکارهای دولت سودان و سرکوب‌های گسترده معترضان از سوی نیروهای امنیتی در توقف قیام چهارماهه معترضان سودانی ناکارآمد بوده و روشن‌ترین گواه آن تظاهرات روز گذشته سودانی‌های معترض در سرتاسر این کشور بود؛ تظاهراتی که بر اساس گزارش‌ها یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌ها علیه دولت عمر البشیر از آغاز تظاهرات‌ها در ماه دسامبر به این سو بوده است. با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی و سرکوب‌های مرگ‌بار، هزار نفر از معترضان در خارطوم، پایتخت سودان، برای اولین‌بار توانستند خود را به مقر ارتش این کشور نزدیک کنند، هرچند این جسارت و شجاعت به کشته‌شدن پنج معترض سودانی منجر شد.

از زمان اعلام وضعیت اضطراری در ماه فوریه، عمر البشیر ۷۵ساله که ۳۰ سال است بر این کشور حکومت می‌کند، دستور سرکوب معترضان را در اطراف سودان و شهر اُم‌درمان صادر کرده اما تظاهرات روز یکشنبه نشانه دیگری است بر بی‌ثمربودن این سرکوب‌ها و بالاگرفتن دوباره شورش مردمی. تظاهرات روز گذشته هم‌زمان با سالروز سرنگونی دولت جعفر النمیری در سال ۱۹۸۵ و چند روز بعد از آن صورت گرفت که مردم الجزایر با قیام گسترده خود عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری ۸۲ساله این کشور را مجبور به کناره‌گیری کردند.

محمود عثمان، تحلیلگر سیاسی ساکن خارطوم، در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز می‌گوید: «آخر حکومت عمر البشیر فرا رسیده. جمعیت بسیاری امروز (یکشنبه) در مقابل مقر ارتش جمع شده‌اند و این به‌وضوح نشان می‌دهد که کشور از دست او زله شده است. محتمل‌ترین سناریو کودتا است.» به‌گفته این تحلیلگر برخی اعضای ارشد ارتش باید به فکر سرنگون‌کردن رژیمی باشند که به خاطر فروپاشی اقتصادی و فساد گسترده بی‌اعتبار شده است.

همچنین بخوانید:  مقاومت دانشگاه‌ها برای جذب زنان در هیات علمی

یکی از اعضای بالقوه دولت گذار احتمالی که به شرط ناشناس‌ماندن با فایننشال‌تایمز گفت‌وگو کرده، می‌گوید بحث‌‌هایی مطرح‌ شده درباره روی‌کارآمدن دولتی که تکنوکرات‌ها و یک شورای رهبری آن را هدایت کنند. این تحلیلگر سودانی درباره احتمال سرنگون‌شدن عمر البشیر می‌گوید: «به نظرم به زودی این اتفاق می‌افتد. ما در لحظه‌ای تاریخی قرار داریم. اگر از آن به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم کشور را در مسیر درستی قرار دهیم.»

در خارطوم هنگامی که معترضان به مقر ارتش که نزدیک کاخ عمر البشیر است نزدیک شدند، همگی فریاد می‌زدند: «یک ملت، یک ارتش». خواستار پیوستن ارتش به صفوف معترضان هستند و از فرماندهان ارتش می‌خواهند به آنها در سرنگون‌کردن دولت عمر البشیر کمک کنند. با این حال به‌ گفته شاهدان عینی سربازان سودانی در نهایت به سمت این معترضان گاز اشک‌آور شلیک و برخی از آنها را بازداشت کردند.

به گزارش گروه‌های سازمان‌دهنده تظاهرات ضددولتی در سودان، روز یکشنبه پنج معترض سودانی در تظاهرات کشته شدند. به‌گفته گروه‌های بین‌المللی حقوق‌بشری از زمان آغاز تظاهرات در سودان دست‌کم ۶۰ نفر کشته و حدود هزار نفر هم بازداشت شده‌اند. با وجود این سرکوب‌های مرگ‌بار بسیاری از مردم سودان به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

بها ابراهیم، شهروند ۲۸ساله سودانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده روز گذشته در مقابل مقر ارتش گفت: «من به اینجا آمده‌ام چراکه خواهان تغییر کل رژیم هستم، نه فقط رئیس‌جمهور. همه آنها باید بروند.» تظاهرات در سودان سال گذشته میلادی و در اعتراض به بالارفتن قیمت نان آغاز شد ولی رفته رفته گسترده‌تر و به اعتراضاتی علیه حکومت ۳۰ساله عمر البشیر تبدیل شد.

همچنین بخوانید:  جُرم‌های هنری
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗