skip to Main Content
هاکا – شیوه‌ی همبستگی مائوری‌ها با قربانیان حملات تروریستی در نیوزیلند
سیاست عمومی کیوسک

هاکا – شیوه‌ی همبستگی مائوری‌ها با قربانیان حملات تروریستی در نیوزیلند

به تازگی خبرگزاری رویترز ویدئویی منتشر کرده که در آن مائوری‌ها (بومیان پولینزیایی‌ِ نیوزیلند) با اجرای رقصی آیینی با جامعه‌ی مسلمان کریست‌چرچ اعلام همدلی می‌کنند.

در این ویدئو گروهی از فعالان مائوری با نام بلک‌پاور (Black Power = قوای سیاه) با جامعه‌ی مسلمانان کریست‌چرچ از طریق اجرای رقصی آئینی و سنتی هاکا اعلام همبستگی می‌کنند. رهبر بلک‌پاور- که نام گروهشان را از مبارزات مدنی سیاه‌پوستان آمریکایی الهام گرفته‌اند- در حاشیه اجرای این آیین به خبرنگاران می‌گوید «آن‌ها (نژادپرستان افراطی سفیدپوست) سال‌ها‌ست که این‌جا هستند و دهه‌هاست علیه همه نفرت‌پراکنی می‌کنند»

ویدئو‌ی بلک‌پاور را از اینجا ببینید

روز گذشته ویدئوی دیگری نیز در فضای مجازی منتشر شد که در آن فردی مائوری به صورت انفرادی این رقص آیینی را در جلوی مسجد نور کریست‌چرچ- یکی از دو مسجدی که هدف حمله‌ی تروریستی نژادپرستانه بود- اجرا می‌کند. هرچند که برخی رسانه‌های غربی رقص آیینی هاکا را رقصی جنگی توصیف کرده‌اند اما این رقص توسط مائوری‌ها در مناسبت‌های مختلفی همچون عروسی و سوگواری نیز اجرا می‌شود.

ویدئوی هاکای یک‌نفره را از اینجا ببینید

همچنین خبرگزاری‌های محلی استرالیا نیز تصاویری منتشر کرده‌اند که مائوری‌های ساکن ساحل طلایی استرالیا (gold coast- نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر دورتر، در غرب نیوزیلند) نیز این مراسم آیینی را برای اعلام همبستگی با قربانیان حمله‌ی تروریستی مذکور انجام داده‌اند.

ویدئوی هاکای ساحل طلایی استرالیا را از اینجا ببینید

این اجرای آیینی گروه‌های مختلف آئوری‌ها را می‌توان به نوعی اعلام همبستگی قدیمی‌ترین قربانیان استعمار با متاخرترین قربانیان برتری‌طلبی نژاد سفید در آن جغرافیا دانست.

همچنین بخوانید:  اگر یونانی بودم در رفراندوم چه رأیی می‌دادم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗