skip to Main Content
ساخت جاده‌ای در قلب خزر به سمت آشوراده
کیوسک

ساخت جاده‌ای در قلب خزر به سمت آشوراده

در حالی که کل طرح گردشگری آشوراده ۲۲ هکتار است اسناد و مدارک رسمی خبر می‌دهد که «سایت پشتیبان» این طرح، در مساحتی برابر با ۱۳۲ هکتار در حال ساخت است. این در شرایطی است که در «طرح گردشگری آشوراده» تاکید سازمان متولی محیط زیست بر استفاده از سازه‌های سبک و چوبی و منطبق با طبیعت بوده است.

پیشتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست موضوع واگذاری جزیره آشوراده رد و اعلام کرده بود: «تنها ۱۰ درصد آشوراده مربوط به گردشگری طبیعی است و واگذاری این منطقه به هیچ وجه ممکن نیست، چرا که جزو اراضی ملی است. همچنین چهارچوبی در خصوص گردشگری طبیعی در منطقه آشوراده مشخص شده و فعالیت‌های سنگین نظیر دخل و تصرف و تخریب به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد و سازمان محیط زیست اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.»

«طرح گردشگری آشوراده» از پرفراز و نشیب‌ترین طرح‌های گردشگری ایران که از سال‌های دهه ۷۰ و در «دولت سازندگی» در اذهان دولتمردان و مدیران تکنوکرات شکل گرفت. آنها می‌خواستند این جزیره را به «کیش شمال» تبدیل کنند. اما قوانین محیط زیستی هرگز چنین مجوزی را برای اینکار صادر نمی‌کردند. چرا که آشوراده، بخشی از «پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، خلیج گرگان ولپوی زاغمرز» است و قوانین خاص خودش را دارد.

به گفته مسعود مولانا، دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران، جدا از ارزش آشوراده، این منطقه حکم خاکریز را برای مناطق حفاظت شده زیست محیطی دارد، وقتی خاکریز اول گرفته شود خاکریزهای بعدی نیز بی‌شک تصرف خواهد شد. وقتی یک جزیره به عنوان منطقه حفاظت‌شده ثبت بین‌المللی شده است و ذخیره‌گاه زیست‌کره است تصرف شود، قطعا مناطق دیگر را می‌توانند به راحتی تصرف کنند و نگرانی فعالان محیط‌زیست نیز برای این موضوع است.

همچنین بخوانید:  اعلام جرم محیط‌زیستی‌ها علیه پروژه بهشت‌آباد در رود کارون
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗